Darren Davis, iHeartMedia på Radiodays Europe 2019. Foto: Kyrre Dahl
Radionyheter

Podkast er det helt store nå

Podkast er det nye hotte i USA når det gjelder radio. Det fastslo Darren Davis, president i iHeartMedia Networks under Radiodays Europe 2019, som samler radioledere og andre radiofolk fra 50 land. 

Årets store internasjonale radiokonferanse foregår i Lausanne i Sveits og her deltar 1500 radiofolk fra hele verden. Norge er godt representert, men det er få fra lokalradio som har tatt seg råd til turen i år.

Konferansen tyvstartet i går, men kom egentlig ordentlig i gang først i dag. En kjapp oppsummering av dagen viser at det er mye optimisme i radiobransjen i verden nå, takket være blant annet mulighetene som smarthøytalere gir oss som driver med lyd.

Podkast ble av flere nevnt som noe av det hotteste nå, og den som sa det aller tydeligst var Darren Davis, president i iHeartMedia Networks, det som tidligere het Clear Channel og en gang i tiden var sterkt inne i Radio 1 i Norge.

– Podcasting will be in front and in center of the audio boom, sa Davis som også fortalte at iHeartMedia har begynt å bruke podkast som en del av den linære radioen.

Som bakgrunn for sitt utspill viste han til at nesten halvparten av alle amerikanere hører på podkast i en eller annen form og at det er blitt en 500 millioner dollar-industri.

Podkast er også perfekt for talk radio, som en mulighet til å utvikle produktet videre. Davis mente også at det var viktig å være på flest mulig plattformer og ikke vente og se hva som slår an hos lytterne.

Dette med podkast ble trukket fram av flere under konferansen og omfatter nå egentlig all form for radiolyd on demand. Det var flere som nevnte at de nå begynner å produsere podkast først for så å bruke deler eller hele av den i lineær radio.

En av de som gjør det slik er BBC i podkasten Brexitcast. Fordelen er at man får en annen måte å lage radio på, som er litt mer uformell enn når man intervjuer folk i et studio.

Denne måten å lage radio er ikke ny i Norge, i fjor høst var lokalradio.no på besøk i Studentradioen i Bergen som fortalte at de lager sine programmer på FM-frekvensen ved å dele opp innholdet i podkaster og legge til musikk.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar