Radio 102 i Haugesund går så det suser. Over 900 000 kroner i overskudd ble resultatet i fjor, etter flere gode år. Gode lyttertall er bare en av årsakene, forteller redaktør Thor Magnar Thorsen.
Det er mange som tror at det ikke er god butikk å drive lokalradio. Radio 102 i Haugesund har motbevisst den teorien gjennom flere år, og de er ikke den eneste lokalradioen som leverer gode tall. I fjor hadde Radio 102 AS et driftsresultat på 826 000 kroner og et resultat før skatt på 903 000 kroner.
Det er en forbedring fra året før, som også var et bra år. Da var driftsresultatet på 772 000 kroner og resultatet før skatt på 836 000 kroner. Omsetningen i 2014 var på 11,0 millioner kroner, litt ned fra året før da omsetningen var på 11,4 millioner kroner. Uavhengige byråer klassifiserer likviditeten i Radio 102 som god, lønnsomhet god og soliditeten som svært god.
Det er Mediehuset Haugesunds Avis som eier Radio 102, men lokalradioen står på egne ben og det er noe av forklaringen på suksessen, mener redaktør Thor Magnar Thorsen: – Mange radiostasjoner ble i sin tid integrert inn i mediehus. Da ofte som egne avdelinger i stedet for egne selskaper. Det har vist seg å ikke fungere i veldig stor grad, sier han.
– I og med at vi er et eget selskap så kan vi skreddersy og tilpasse produktene ut til kunde slik at det fungerer på radio. Mange andre steder ble det forsøkt at en selger skulle ha totalansvar for en kunde. Da skulle denne selgeren (ofte en selger som hadde avis som sitt fagfelt) plutselig selge både radio, nett og noen steder også TV. Dette har vi aldri hatt tro på. Våre selgere kan radio og det er det produktet vi selger, sier Thorsen til lokalradio.no.
Radio 102 har gjennom flere år levert svært gode lyttertall og har i en årrekke vært en av de mest populære eller den mest populære lokalradioen i landet, målt i oppslutning i eget område. Dette er selvsagt svært viktig, ifølge Thorsen:
– Lyttertall er naturligvis viktig. Lyttertall og omsetning henger sammen. Når vi kan gå ut og fortelle våre kunder at de når 30% av innbyggerne i løpet av en dag i vårt område blir vi en attraktiv reklamekanal. Enten ved egne spotter som står alene eller som støtte for kundenes øvrige kampanjer (avis, nett, sosiale medier eller TV).
Thorsen forteller også at Radio 102 har dyktige og dedikerte selgere med lang erfaring. De har også gode pakker å selge, mener redaktøren: – Vi har mange forskjellige produkter og det gir kundene mange valgmuligheter. Vi selger eksempelvis «fotballpakker» der kunden kan velge å knytte seg opp til det som har med fotball og sport å gjøre.
– Eller kanskje de ønsker å fokusere mot yngre lyttere? Da har vi egne pakker som kjøres mer mot fredag og lørdagskvelder der vi har et innhold som appellerer til et yngre publikum. Vi har egne sommersendinger du kan kjøpe deg plass i. Eller sende spottene dine rundt det som har med trafikk og veimeldinger. Eller vær/nyheter, fortsetter Thorsen.
Ikke alt er rosenrødt for Radio 102. Selv om de leverer gode tall, ser Thor Magnar Thorsen flere utfordringer i tiden som kommer: – Det som åpenbart er en utfordring er at de aller fleste kundene våre har en form for kjedetilslutning.
Det betyr at alle avgjørelser stort sett tas i Oslo. Også det som handler om markedsføringsbudsjetter. Da er det viktig å ha god kontakt med lokale franchiseeiere eller daglige ledere lokalt som kan tale vår sak (og dermed også sin egen) inn mot kjedesjefene og de som sitter på markedsføringsbudsjettene sentralt. Vi må ha gode lokale ambassadører, avslutter Thorsen.
Lokalradio.no vil i tiden som kommer rapportere om flere lokalradioer som går godt i Norge.