Inntektene fra strømming øker, men kringkasting er fortsatt det største inntektsområdet når det gjelder vederlag for låtskrivere og andre musikkskapere, går det fram av en fersk rapport.
De samlede, globale inntektene fra kollektiv forvaltning av opphavsrettigheter beløp seg til 9,6 milliarder euro i 2021, opp 5,8 prosent fra året før. Inntektene var likevel 5,3 prosent lavere enn før covid-19-pandemien. Det melder TONO.
Kollektiv forvaltning av opphavsrettigheter er blant de viktigste inntektskildene for låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og andre kunstnergrupper verden over.
I rapporten Global Collections Report 2021 kommer det fram at vederlagsinntektene til komponister, sangtekstforfattere og låtskrivere i 2021 økte med 7,2 prosent til 8,48 milliarder euro – 5,1 prosent lavere enn i 2019.
– Covid-19-restriksjonene ga en toårig kollaps i vederlagsinntekter fra konserter og offentlige fremføringer til komponistenes og sangtekstforfatternes kollektive forvaltningsorganisasjoner. Her var inntektene i 2021 fortsatt 45,1 prosent lavere enn i 2019. Til gjengjeld økte inntektene fra musikk- og filmstrømmetjenester i 2021 med 27,5 prosent, noe som ga samlede digitale inntekter på 3,06 milliarder euro, sier Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO.
Rapporten forklarer den sterke veksten i digitale inntekter med sterk organisk vekst hos strømmetjenestene og nye fremforhandlede lisensavtaler mellom tjenestene og de kollektive forvaltningsselskapene. Det digitale området utgjør nå 32,6 prosent av CISAC-organisasjonenes samlede inntekter. Denne andelen har økt med nesten 50 prosent siden 2019, opplyser TONO.
– Prisene for musikkstrømmeabonnementer har stått på stedet hvil i nesten to tiår, til tross for både inflasjon, betydelig større bruk og at tjenestene i dag kan tilby langt bedre produkter i form av betydelig større repertoarer. Det pekes også på at låtskriverne, komponistene og sangtekstforfattere kun får om lag 15 prosent av strømmetjenestenes inntekter, og at CISAC-selskapene verden over må videreføre og styrke arbeidet med datakvalitet for å sikre presise avregninger til fremførte opphavere, sier Martinsen.
Tradisjonell radio- og TV-kringkasting utgjør fortsatt det største inntektsområdet totalt sett for CISACs medlemsorganisasjoner. Dette området utgjør 38 prosent av de samlede inntektene på verdensbasis.
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, musikktekstforfattere og musikkforlag, og som på deres vegne forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i musikken de har skapt. TONO omsatte i 2021 for 843,9 millioner kroner.