Ferske tall fra Mediebyråforeningen viser at lydreklame hadde en god fremgang i august, men denne gangen er det ikke podkast som driver kategorien fremover.
– Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet, etter årets første åtte måneder, vokser med 4,2 % sammenlignet med samme periode i 2022, og utviklingen samsvarer godt med tidligere prognoser, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.
I august ble det omsatt reklame via mediebyråene for 886 millioner. Det utgjør en vekst på 20 millioner fra i fjor, og gjør august til en solid reklamemåned, isolert sett.
Hittil i år er økningen er i stor grad drevet av digitale medier og utendørs, hvor sistnevnte har hatt voldsom vekst gjennom hele 2022.
Lydmedier går frem 8,9 % mot 2021 og vokser med 25 millioner. Det er radio som driver økningen, mens podkast har en svak tilbakegang på 2,7 %, året sett under ett, opplyser Mediebyråforeningen.
Det er omsatt lydreklame for 307,6 millioner kroner via Mediebyråene så langt i 2022, mot 282,4 millioner kroner de første åtte månedene i fjor.
Den store vinneren hittil i 2022 er utendørs, som vokser med hele 56,3 % mot markedet i fjor. Det er en vekst på 143 millioner, som utgjør over halvparten av den totale veksten i reklameomsetningen.