Radio er utvilsomt den reklamekanalen som har holdt seg mest stabilt gjennom de siste to turbulente årene. Det slår Mediebyråforeningen fast i sitt siste mediebarometer.
Radioreklame fikk en smell etter at Norge gikk inn i lockdown i mars 2020, men det fikk også alle andre reklamekategorier.
I fjor ble lydreklame en av vinnerne, relativt sett og i mediebarometeret for mars 2022 har Mediebyråforeningen kommet fram til at radio og podkast lander 6,6 % over fjoråret. Derfor skriver de:
– Radio er utvilsomt den reklamekanalen som har holdt seg mest stabilt gjennom de siste to turbulente årene.
Omsetningen av lydreklame i de tre første månedene av 2022 lå på 102,7 millioner kroner. I den samme perioden i fjor var det snakk om 93,1 millioner kroner.
Oppgang for den totale reklameomsetningen
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for drøye 2,4 milliarder kroner, og årets tre første måneder viser en akkumulert oppgang på 8 %, sammenlignet med tilsvarende periode i 2021.
I mars får vi en tilbakegang på 12,3 % fra fjoråret, men dette tillegges i hovedsak korrigeringer i månedsskifter. Første kvartal sett under ett, gir et reelt bilde av den positive veksten, som i hovedsak er drevet av digitale medier, TV og utendørs, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Digitale medier øker omsetningen med 60 millioner mot samme periode i fjor, som utgjør en vekst på 6,5 %. Det betyr at digitale medier omsetter for rett i underkant av 1 milliard første kvartal og utgjør den største andelen av reklamekaka med 41,3 %. Nesten 90 % av den digitale veksten kommer fra display og sosiale medier.
TV-kanalene øker akkumuler med 6,6 % mot første kvartal i 2021. Omsetningen ender på 896 millioner, opp 55 millioner fra fjoråret.
-Reklameomsetningen fra mediebyråene ser ut til å ha landet godt i samsvar med tidligere prognoser, og vi har tilbakelagt et solid førstekvartal sier Stian Jansen, styremedlem i MBF og Daglig Leder i Carat. Det er fortsatt flere usikkerhetsmomenter ifm. inflasjon, renteutvikling og krig i Europa som kan påvirke utviklingen fremover, og vi følger dette tett. Men foreløpig er det høy aktivitet og et marked i god driv, står det i en pressemelding