Fra venstre: Marte Jære Brandt, Radio Metro, Lars West Johnsen, Dagsavisen og Selma Moren, Dagsavisen Foto: Johannes Ølfernes/Radio Metro
Radionyheter

Radio Metro i podkast-samarbeid med Dagsavisen

Radio Metro fortsetter sin satsing på podkast og har nå inngått et samarbeid med Dagsavisen om podkasten “Lars og Selma”.

Midt oppe i koronakrisen har Dagsavisen og Radio Metro samarbeidet om podkasten “Lars og Selma”. Podkasten er en serie en-til-en samtaler mellom Dagsavisens politiske redaktør Lars West Johnsen (47) og avisens debattansvarlige Selma Moren (24).

-Det er ingen tvil om at jeg har vært primus motor for å få produsert “Lars og Selma”, sier Selma. Jeg er opptatt av at gode samtaler kan være løsningen på mange ting. Tanken min er å forene generasjonene, og skape bedre forståelse mellom kjønnene. Vi snakker om veldig mange temaer i podkasten som kan være viktige for folk. For eksempel utroskap. Vi fikk veldig mange meldinger etter den episoden.

Lars har alltid hatt en drøm om å lage nattradio og får ut litt av radiodrømmen i “Lars og Selma”.

-Man lærer mye om seg selv som samtalepartner når man lager podkast. Det blir lett til at man sitter og venter på å stille eget spørsmål, istedenfor å lytte til det som blir sagt. Dette er viktig kunnskap å ta med seg som journalist. “Lars og Selma” er en pilot og gir et signal til resten av staben om at man kan gjøre noe annet enn det skriftlige til tross for at vi jobber i avis, sier Lars.

Selma har litt podkast-erfaring fra Aftenposten og hadde studio på skolen. Hun lærte redigering på journalistutdanningen og gjør nå det aller meste av jobben med podkasten selv. Likevel var hjelpen Dagsavisen fikk av Radio Metro veldig viktig for at podkasten er blitt så bra som den er blitt.

-Det handlet om å få fortgang. Det var enkelt med Metro. Vi fikk god veiledning med konseptet og hadde en god magefølelse på at det kom til å gå bra. Det var veldig bra å jobbe med folk som kan lyd og lydproduksjon. God lyd er kjempeviktig, og det får vi når vi spiller inn podkasten i Radio Metros studioer. Samarbeidet med Metro har gitt prosjektet en profesjonalitet vi ikke hadde klart på egenhånd. Vi har også erfart at gode ideer kan drepes av alt for mye planlegging. Med Metro på laget var det ikke lenger like skummelt å kaste seg ut i det, sier Selma.

Marte Jære Brandt bekrefter at gode podkastideer lett kan kveles til døde dersom planleggingsprosessen blir for lang. Hun jobber som prosjektleder for Partner Podkast i Radio Metro, og har god erfaring med å hjelpe kunder med å få produsert sine egne podkaster.

– Mange bedrifter tror de må ha podkast forankret i en omfattende kommunikasjonsstrategi før man kan starte opp en produksjon. Jeg tenker at alle bedrifter og næringer der ute har et publikum i form av kunder, samarbeidspartnere eller andre interessenter man allerede kommuniserer med. Podkast kan være et hjelpemiddel og en kanal til å levere denne informasjonen. Hva vil du si til ditt publikum? Eller hvilke historier kan du fortelle som gjør at disse vil like deg enda bedre? De fleste av oss lever av produkter eller tjenester som noen der ute setter pris og vil kjøpe. Bruk podkast til å kommunisere dette og la dem bli kjent med bedriften og hva som skjer i kulissene, sier Marte.

Lars og Selma forteller at de får gode tilbakemeldinger fra kollegaene Dagsavisen som synes at podkasten er gøy og uvant.

-Mange sier det er koselig å høre på. Kollegaer kommer bort og snakker om temaene vi tar opp i “Lars og Selma”. Vi tror dette kan føre til at andre i organisasjonen også kommer i gang med podkast, sier Lars og Selma entusiastisk.

Kilde: Radio Metro

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar