Stadig færre oppdager ny musikk ved hjelp av radio. Det kommer fram i en ny nordisk undersøkelse, som rettighetsorganisasjonen TONO presenterer.
Bare 20 % av de spurte i årets undersøkelse svarer at radio er plattformen der de fant en ny låt de likte. Det er ned fra 30 % i 2020 og 36 % i 2015.
Dette kommer fram i undersøkelsen Polaris Nordic Digital Music Survey 2022. TONO står bak undersøkelsen, sammen med sine kolleger i Danmark og Finland og analyseselskapet YouGov.
– Trenden er veldig klar. For nordmenn generelt ser radio ut til å få mindre betydning som en kanal for å oppdage ny musikk, sier kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i TONO til nettstedet Kontekst.
Det er store forskjeller i alder. Blant de over 50 år er det 36 % som sier at de oppdager ny musikk på radioen. For de mellom 18 og 29 år er det bare 6 % som sier det samme.
– Radio har alltid vært viktig som en kanal for å nå ut til publikum. …. Vi ser også at mange lokalradioer er flinke til å løfte frem lokal musikk. Det at radio ikke står like sterkt lenger byr på noen utfordringer, sier Martinsen.
Musikksjef i NRK, Mats Borch Bugge, har også undersøkelser som bekrefter den samme trenden, men han er ikke sikker på om det er hele sannheten:
– I slike undersøkelser svarer folk ofte det som høres mest fremoverlent ut. Radio er et eldre medium, sier Bugge til Kontekst.
– Jeg er mer bekymret for om unge mennesker vil lytte til radio i fremtiden enn hvor de oppdager ny musikk, sier han.
Et annet poeng er for unge er det ikke nødvendigvis lenger så viktig at musikken de oppdager er ny.