Det tradisjonsrike årlige møtestedet for den norske radio-, podkast- og lydbransjen skifter navn fra «Radiodager» til «Lyddager». Samtidig får prisutdelingen Prix Radio også nytt navn.
Navneskiftet er et resultat av et omfattende innsiktsarbeid internt blant eierne og hos eksterne medieaktører, der målet har vært å bedre representere hele lydbransjen:
– Vi har gjennomført en stor evaluering for å sikre at vi skal fortsette å være relevant for en samlet lydbransje. Navnebytte er en del av denne prosessen og vi anser «lyddager» som det mest dekkende navnet, sier daglig leder Morten Scott Janssen i Foreningen Radiodager.
Som en del av omstillingen gjennomgår også prisutdelingen og tilhørende priskategorier en omfattende revisjon i 2024. Prix Radio vil heretter bli hetende Prix Norge.
– For å bedre inkludere både eksisterende og ny lyd, vil det blant annet foretas betydelige endringer i kategorier og bedømmelseskriterier, forteller Scott-Janssen i en pressemelding.
De nye kategoriene vil snart bli kunngjort på arrangementets nettsted, lyddager.no. Samtidig vil oppdatert program og informasjon om årets fagkonferanse også bli tilgjengelig på samme sted i nær fremtid.
Årets fagkonferanse og prisutdeling kommer altså i delvis ny innpakning, og arrangeres torsdag 17. og fredag 18. oktober på Meet Ullevaal stadion.
Lyddager arrangeres i et samarbeid mellom Norsk Rikskringkasting, P4-gruppen, Norsk Lokalradioforbund, Bauer Media og Norsk Podkastforening.