Lyttertallene fra Kantar viser at den totale radiolyttingen har gått noe ned fra fjerde kvartal 2022 til samme periode i 2023.
Den totale radiolyttingen i Norge i fjerde kvartal 2023 var på 55,6 %, mens den var på 57,7 % i fjerde kvartal i 2022. Det viser lyttertall som Kantar utarbeider for Norsk Lokalradioforbund.
NRK totalt gikk ned fra 38,8 % daglig oppslutning i fjerde kvartal 2022 til 37,7 % samme kvartal året etter. NRK P1 er fortsatt største kanal og gikk ned fra 21,9 % til 21 %. NRK P2 gikk ned fra 7 % til 6,6 % i den samme perioden, mens NRK P3 bare har en oppslutning på 4,6 % i siste kvartal mot 4,9 året før.
De kommersielle kanalene klarer seg litt bedre, men er med på nedturen. Hovedkanalen til P4 lå på 11 % daglig oppslutning i fjerde kvartal 2022. Et år etter er det snakk om 10.8 %, mens Radio Norge har gått ned fra 4,6 til 4,5 %.
Slik går det for lokalradioene
Dessverre slipper ikke lokalradioene unna. Den samlede lyttingen på lokalradioer er ifølge Kantar på 7.7 % i fjerde kvartal 2023. Et år tidligere lå den samlede oppslutningen på 8,7 %. Her må det understrekes at dette er et snitt av alle radioer, det er store lokale forskjeller.
Det er også færre som hører på utenlandsk radio. 1,9 % av befolkningen svarte at de hørte på en utenlandsk radiokanal i fjerde kvartal 2022. Ett år senere er det skrumpet inn til 1,5 %.
De som følger godt med vil huske at lyttertallene som Nielsen utarbeider viste at radiolyttingen gikk noe opp i 2023. De viser også en høyere lytting på radio generelt. Disse undersøkelsene lages på veldig forskjellig måte og kan ikke sammenlignes. Dessuten gjelder tallene fra Kantar fjerde kvartal, mens Nielsen har laget en oversikt over hele 2023.




