Etter en periode med tilbakegang er det nå hyggelige tall å lese fra reklamebyråene. Omsetningen av radioreklame viste god vekst i oktober.
Mediebyråene kjøpte reklame på vegne av storannonsørene for 982 millioner kroner i oktober. Det er 7,3 prosent mer enn i tilsvarende periode i 2015, melder Kampanje.com.
Tradisjonell tv bidro sterkt til å løfte oktobertallene med en vekst på 21,8 prosent til 413 millioner kroner. Men, også utendørs og radio kan skilte med god vekst i oktober.
Radioreklame økte med 15, 4 % i oktober i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Mediebyråene formidlet radioreklame for 48,0 millioner kroner.
Tidligere i år har det vært mer turbulens for radio. De ti første månedene i år har omsetningen av radioreklame faktisk gått ned med 7,5 % til 324 millioner kroner. Dette inkluderer den gode måneden oktober. I den samme perioden falt også det totale reklamemarkedet med 0,8 %.
Nå har ikke mediebyråene oppgitt noe årsak til variasjonen i radiomarkedet, men lokalradio.no har fått høre at enkelte annonsører har vært usikre på hvor mye de vil satse på radio, på grunn av den planlagte FM-slukkingen til rikskanalene og hvordan dette vil slå ut for lyttingen. Lokalradio fortsetter som kjent på FM også etter 2017.
I Sverige, der alle stasjoner fortsetter på FM også neste år, har radioreklame vært i solid økning i år. Faktisk ble det satt rekord i oktober. Mediebyråene formidlet radioreklame for 47,8 millioner svenske kroner i forrige måned. Det er 27,8 % mer enn i oktober 2015, melder radionytt.se.
For årets ti første måneder sett under ett har økningen for radioreklame vært på 11,5 % i Sverige, viser mediebyråbarometern. Reklamemarkedet totalt har økt med 6 %.