Fra årets respons-aksjon. (Foto: Gimlekollen Radio)
Radionyheter

Samlet inn over en halv million kroner på få dager

Gjennom giverglede fra sine lyttere, samlet Gimlekollen Radio i Kristiansand inn over 40 prosent av årsomsetningen i løpet av noen få dager.

Hver høst i mer en 12 år har Gimlekolen Radio gjennomført sin innsamlingsaksjon Respons. I år var det 32 times direktesending med gjester, innslag, musikk og anledning til å ringe inn gaveløfter til radiodriften.

– Respons-aksjonen er en innsamlingsaksjon til drift av Gimlekollen Radio som har blitt avholdt i radioen hvert år fra starten av 2000-tallet. Hver høst i slutten av september bidrar frivillige, ansatte, gjester og et stort antall sponsorer til fire dager med utvidede livesendinger. Under sendingene får vi besøk i studio fra kjente artister og personer fra lokalområdet, det er livemusikk og trekninger av premier og gavekort hver time. I flere av timene er det sponsorer som er med og dobler beløpene som blir gitt av innringerne – til sammen gir dette et svært viktig bidrag til videre drift av radioen, sier Livar Veggeland som er daglig leder i Gimlekollen Radio.

Årets aksjon ble sparket i gang med besøk av varaordfører Jørgen Kristiansen, som snakket varmt om Gimlekollen Radio som en viktig radiokanal for Kristiansand og omegn. Mange fulgte oppfordringene som ble gitt fra både han, og flere andre gjester under aksjonen, om å være med å støtte opp om Gimlekollen Radio.

– Totalt endte årets resultat på drøye 540.000.- Det anser vi som godt resultat, selv om vi hadde satt oss et ganske spenstig mål, som var på hele 650.000.- Uansett er vi svært glade for å se den entusiasmen vi møter fra både givere og sponsorer som setter pris på det tilbudet vi kan gi som lokalradio i distriktet, sier Veggeland.

– Hva betyr Respons for driften av Gimlekollen Radio?

– Den betyr svært mye for oss, den er den viktigste bærebjelken vi har økonomisk sett. Totalt sett står av aksjonen for nærmere 40% av de budsjetterte inntektene i løpet av året.
Aksjonen er også et høydepunkt både for ansatte og svært mange av våre lyttere, med gjester, stor aktivitet og «liv og røre». Vi er ikke i tvil om at aksjonen derfor også er med på å løfte radioens tilbud frem for både eksisterende og nye lyttere til kanalen, at den har en stor markedsføringseffekt av radioen.

I år er det 35 år siden Gimlekollen Radio var “på lufta” for første gang. Det var en av de første lokalradioene som startet opp med sendinger i Norge.

Om forfatteren

blank

Pål Lomeland

Pål Lomeland er daglig leder i Norsk lokalradioforbund. Han er utdannet journalist ved Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand, og har hatt sitt virke innenfor radiobransjen siden 1991.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar