I dag bruker politiet Twitter som informasjonskanal. Det er ikke alle fornøyd med og nå begynner arbeidet med en dedikert informasjonskanal. Dette vil også gavne oss som jobber i radio.
I «gamle» dager sto det en politiradio i de fleste redaksjoner. Det var ikke helt etter regelverket, men det var en effektiv måte for journalister å få oversikt over hendelser som politi og brannvesen var involvert i.
Etter at det lukkede nødnettet ble innfaset har det vært litt vanskeligere for pressefolk å få vite om det som skjer. I 2021 bruker politiet Twitter for å informere generelt og detaljene må tas på telefon til den ansvarlige hos nødetatene. Dette er en modell som hverken politi eller presse er helt fornøyd med.
En arbeidsgruppe har fått 310 000 kroner i støtte fra Medietilsynet for å starte arbeidet med å etablere en nasjonal infokanal mellom pressen og nødetater som politi og brannvesen. Det skriver fagbladet Journalisten.
I første omgang skal det utvikles en pilotløsning med fokus på en linje mellom politiet og pressen, men tanken er å innlemme også andre nødetater på sikt. Det er NTB som skal lede prosjektet.
– Hele poenget er at det skal bli en løsning som er tidseffektiv for både politiet som avsender og pressen som mottaker. , forteller Jørgen Dahl Kristensen, som leder arbeidsgruppa bak prosjektet.
– På operasjonssentralen skriver man én melding. Noe går til allmennheten mens ekstra info går til pressen. Det kan handle om hvem som kan kontaktes på stedet, eller annen informasjon om den aktuelle saken, sier Dahl Kristensen til Journalisten.