Åslaug Sem-Jacobsen på Stortinget. Foto: Kyrre Dahl
Radionyheter

Skuffet over at forslaget blir nedstemt

Forslaget om å la lokalradio få forlenget sine konsesjoner til 2031 ser ut til å bli nedstemt. Det er klart etter at Stortingets kulturkomitè i går la fram sin innstilling. Åslaug Sem-Jacobsen fra Sp er skuffet over innstillingen. 

Det var Senterpartiet som la fram forslaget til Stortinget om å la lokalradioene få leve på FM i 10 år til og stortingsrepresentant fra Telemark, Åslaug Sem-Jacobsen har frontet forslaget. I innstillingen går det fram at forslaget bare får stemmer fra Sp og SV. De andre vil heller vente til en egen sak fra Regjeringen, og anbefaler å lytte til Medietilsynet, som blant annet foreslår en forlengelse til 2026 med mulig utvidelse av støtteordninger og nye begrensninger for lokalradio i storbyene.

– Jeg er selvfølgelig skuffet over at ikke de andre partiene ville være med SV og oss på å lytte til lokalradioene og gi dem muligheten til å fortsette på FM til 2031, sier Sem-Jacobsen.

– Men det var en seier at Medietilsynet i Mai i sin rapport konkluderte med at en utsettelse av slukkingen for lokalradio må til. Og det er gledelig at det kommer fram av innstillingen at hele komiteen derfor kommer til å gå for forlengelse på FM til minst 2026, understreker Sp-representanten.

Senterpartiet ville altså at forlengelsen burde være lengre og Sem-Jacobsen er skeptisk til noen av anbefalingene fra Medietilsynet.

– Er for eksempel alle de tiltakene Medietilsynet foreslår for å regulere radio i storbyene riktige om man vil ha mer og bedre radio? Det vil vi i SP sette oss godt inn i fram mot at regjeringen legger fram den varslede lokalradiosaken de nå har varslet, sier Åslaug Sem-Jacobsen til lokalradio.no.

Medietilsynet har foreslått reklameforbud for lokalradio som sender på FM i storbyene. Det ble allerede i 2017 innført forbud med kommersiell lokalradio på FM i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger med samsendingsforbud og en maksimusgrense på 135 000 kroner i året for reklameomsetning. Et vedtak som kun hadde til hensikt å skjerme de nasjonale radiokanalen mot konkurranse.

De to store kommersielle aktørene P4-gruppen og Bauer Media mer enn antyder at noen lokalradio-aktører jukser for å fortsatt være på lufta på FM i storbyene og Medietilsynet har brukt mye ressurser på å følge opp disse bestemmelsene. Det er bakgrunnen for at tilsynet foreslår reklameforbud.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar