Foto: Pixabay
Radionyheter

Solid økning for radioreklame og podcast

Radio er blant vinnerne på det ferskeste Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen. Lyd klarer seg langt bedre enn reklame generellt. 

Radio er opp 32,7 % i årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i 2020. Det kommer fram i Mediebarometeret som Mediebyråforeningen utarbeider. Dette er omsetning som går via mediebyråene.

Podcast har det siste året hatt en eventyrlig vekst. I de fem første månedene av 2021 er omsetningen av reklame i podcast hele 123,6 prosent større enn i den samme perioden i fjor.

Lydreklame er så langt i år omsatt for 167,529 millioner kroner, mot 122,794 millioner kroner i fjor, viser tallene fra Mediebyråforeningen.

Skjermbilde fra Mediebyråforeningen

Generelt fortsetter oppturen i reklameomsetningen via landets mediebyråer i Norge.

Etter årets fire første måneder var oppgangen på 8,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Nå etter fem måneder er oppturen på 18,1 prosent.

– Det er tydelig at mens man på forsommeren i fjor var i starten på pandemien, så ser man nå et klart lys i tunnelen. Vi ser etter all sannsynlighet slutten av pandemien – og vi ser en optimisme som er deretter, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Bare i mai måned i år var oppgangen på hele 62,1 prosent sammenlignet med samme måned i 2020. Omsetningen etter årets fem første måneder landet på 3,89 milliarder NOK mot 3,29 milliarder etter fem måneder i fjor.

Går man tilbake til 2019, som var et år uten pandemi, ser man at omsetningen etter fem måneder via mediebyråene var på 4,28 milliarder NOK. I 2018 var tilsvarende tall etter fem måneder på 4,38 milliarder NOK.

– Vi ser at vi er på vei mot 2019-nivået igjen. Ja, vi ligger snaue 400 millioner NOK etter der vi lå i 2019 da mai var unnagjort. Men farten oppover ser veldig bra ut. Det investeres i mediene nå. Reklameomsetningen har satt fart. Vi har sett det i flere måneder nå. Det er grunnlag for å si at nå har det tatt av – og at vi er i ferd med å ta igjen det meste av det tapte, sier Merete Mandt Larsen.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar