Radio Trøndelag økte omsetningen med over 2 millioner kroner i fjor og kryper dermed nærmere Nea Radio, også økonomisk. Radiobingo er årsaken.
Radio Trøndelag SA hadde en omsetning på 8,5 millioner kroner i 2020. Det er 2,4 millioner mer enn året før, ifølge de offisielle regnskapstallene. Resultat før skatt økte også, fra 1,1 millioner kroner til 1,4 millioner. Daglig leder Thomas Küverling er svært fornøyd med tallene:
– Vi har jobbet knallhardt med å utvikle både radioen og bingoen, og dette er et resultat av innsatsen vi har gjort, både redaksjonelt og i administrasjonen, sier Küverling til lokalradio.no
Han peker på at Radio Trøndelag har et attraktivt tilbud for bingospillerne i fylket. Dessuten fikk lokalradioen et oppsving i bingo-omsetning under den første delen av koronapandemien og lockdown.
Det er kommet inn flere unge bingospillere helt ned i 25års-alderen, for eksempel barnefamilier.
– Jevnlig høye premier og stabil utbetaling er faktorer som hjelper med å gjøre radiobingoen til et attraktivt tilbud, sier Küverling.
Radio Trøndelag er å høre på FM en rekke steder i Trøndelag og er på DAB i hele fylket.
Omsetningen av radioreklame var en helt annen historie i 2020 og på grunn av koronasituasjonen gikk annonsesalget ned i fjor. I år er ser det bedre ut for annonsemarkedet og daglig leder forventer oppgang i reklameinntektene i 2021. Samtidig er det ikke noe mindre bingo-omsetning, så året så langt ser bra ut og Küverling forventer enda et år med økt omsetning.
Overskuddet i selskapet Radio Trøndelag brukes til å utvikle radioen videre. Det investeres mye i nytt utstyr og utvikling av redaksjonen.
Radio Trøndelag er en av to lokalradioer som gjør det svært bra i Trøndelag. Nea Radio er storebror med 13,2 millioner kroner i omsetning og har også litt høyere lyttertall, men Radio Trøndelag er nesten like store både økonomisk og lyttermessig.
På listen over faktiske antall lyttere i Norge ligger Nea Radio på en tredje plass og Radio Trøndelag på en fjerde plass, så her snakker vi om to suksess-radioer.