Radio Grenland leverte gode økonomiske resultater i 2022. Inntektsmessig er lokalradioen tilbake på nivå med før pandemien og leverer også et bra overskudd. Men, alt er ikke rosenrødt.
Radio Grenland AS hadde en omsetning på 7,1 millioner kroner i 2022. Det er en oppgang på 1 million kroner sammenlignet med året før. Det er også bedre enn før pandemien, i 2018 hadde lokalradioen inntekter på 6,7 millioner kr.
Resultatet er også mer enn godkjent. Overskuddet (årsresultatet) ble på 459 000 kroner i 2022, en bedring på nesten 200 000 kroner fra året før (267 000 kr.) Vi må tilbake til 2018 for å finne et bedre år for bedriften, da var overskuddet på 714 000 kroner.
– Vi er veldig fornøyd med at vi klarte å opprettholde aktiveten i Telemark i det som generelt ble et tøft år for bransjen i fjor. Det sier daglig leder for Radio Grenland, Geir Friberg.
– Vi har trofaste kunder som har brukt radio som del av markedsføringen sin i mange år og vet at det virker. Samtidig har vi også opplevd vekst i bingo de siste årene under pandemien, forteller Friberg til lokalradio.no.
Radiosjefen forteller videre at Radio Grenland har vært forsiktige på bemanningssiden både under pandemien og den påfølgende økonomiske uroen etter krigen i Ukraina og strømprisene som påvirket mange i fjor, men ønsker nå å vokse igjen.
Det gikk dessverre ikke like bra for søsterkanalen Radio Tønsberg som også har Friberg som daglig leder. Underskuddet (årsresultatet) ble på 772 000 kroner i 2022. Det er en kraftig forverring fra året før, da underskuddet var på 263 000 kroner.
Det dårlige resultatet kan man se igjen på inntekts-siden. Omsetningen har gått ned fra 2,4 millioner i 2021 til 1,8 millioner i 2022. Radio Tønsberg er dermed langt under omsetning før pandemien. Lokalradioen i Vestfold klarte å få inn over 3 millioner i 2018, som eksempel.
– Vi er svært fornøyd med resultatet i Grenland men samlet sett endte resultatet vårt i minus når vi ser på Telemark og Vestfold samlet i fjor, og vil nok gjøre det i år også, men vi jobber hardt i år for å øke aktiviteten framover, vi har ansatt flere nye medarbeidere på markedssiden som nå jobber med å ta tilbake markedsandeler vi mistet i 2020, forteller Friberg.