Madeleine Thor, daglig leder i IRM Foto: IRM
Radionyheter

Stabilt for radioreklame

Radioreklame gjør det bra i Norge om dagen, ifølge Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM), som også lager statistikk for det norske markedet. De er også positive når det gjelder fremtiden for radio. 

De totale reklameinntektene i 2017 var på 19,7 milliarder kroner, det er 2,9 prosent mer enn i 2016, viser tall IRM nylig har lagt fram. Samlet sett for 2018 forventes reklamemarkedet å omsette for 20,1 milliarder kroner, en økning på 1,7 prosent i forhold til 2017. IRM trekker fram radio som et eksempel på bransjer som har en god utvikling.

Med en samlet økende økonomi og god tro på fremtiden er utsiktene for medieinvesteringene gode til tross for at markedet er midt i omstillingen fra trykte til digitale medier, mener ekspertene. Investeringene i de digitale kanalene forventes å øke med nærmere 900 millioner kroner i 2018, og dermed antas markedet totalt sett å gå i pluss.

I løpet av 2017 økte investeringen i internettannonsering kraftig etter et svakt 2016. Økningen på 14 prosent i 2017 var også mer i linje med europeisk utvikling i 2016 (europeisk statistikk for 2017 slippes i mai). Internettannonsering fortsetter å øke i 2018.

Men veksten forventes ikke være like sterk som i fjor. Blant de digitale kanalene er det sosiale nettverk, online video, digital rubrikk og søk som utmerker seg. Samtlige har god vekst begge årene.

Flere mediegrupper viser en god utvikling: Utendørsreklame og kino har god vekst i 2017 – 2018. For TV og radio blir det en fortsatt stabil utvikling inn i 2018.

– Mediemarkedet har gått gjennom noen år av tøff strukturell forandring i kombinasjon med svakere konjunktur. Nå er den tøffeste perioden over. I 2017 kom markedet i pluss og trenden fortsetter inn i 2018, kommenterer Madeleine Thor, daglig leder i IRM.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar