Radionyheter

Stor interesse for lokalradio i Sverige

De som tror at lokalradio på FM er gammeldags bør ta en nærmere titt på hva som skjer i Sverige i disse dager. Nå har myndighetene fått inn et enormt antall søknader fra folk som vil drive lokalradio. 

Sverige gjør nå store forandringer når det gjelder kommersiell radio. Tidligere var det ingen nasjonale kommersielle stasjoner, kun kommersiell lokalradio i vårt naboland, i tillegg til små nærradioer.

Fra 2018 blir det tre nasjonale nettverk på FM, sammen med regionale og lokale konsesjoner, alle på FM.

For kort tid siden ble MTG, Bauer Media og NRJ tildelt hvert sitt nasjonale nettverk, som alle dekker mer enn 80 % av befolkningen.

Nå er søknadsfristen ute også for de lokale og regionale kanalene. Ifølge radionytt.se har Myndigheten för press, radio och TV  fått inn drøyt 280 søknader fra mer enn 15 ulike aktører.

Totalt er det 35 konsesjoner i 21 områder som skal deles ut, og tildelingen skjer før nyttår. Helhetsmessig blir det ikke flere stasjoner i storbyene, men mange mindre byer vil få flere kanaler å velge mellom.

– Det är mycket positivt att intresset för att sända analog kommersiell radio regionalt och lokalt är så pass stort och att vi har flera sökanden inom samma sändningsområden” säger Charlotte Ingvar-Nilsson, som er generaldirektør for Myndigheten för press, radio och TV til radionytt.se

I Sverige bestemte politikerne allerede for flere år siden seg for å gravlegge et forslag om å slukke FM. All utbygging av DAB har siden blitt utsatt flere ganger.

I Norge fortsetter de aller fleste lokalradioer på Fm minst til 2022.

 

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

1 kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar

  • Herlig. Blir ingen dab med det første. I Bergen er det vel Sotra Radio som er mest dominerende på FM. I vært fall er de lettest å få inn, og det virker som de når lenger ut etter at DAB’en kom. Ellers går det mye på nettradio, Spotify er jo også en bankens. Jeg var tidligere for NRK lisens for å slippe reklamen, men nå føler jeg meg dolket i ryggen. Vil ikke NRK høre på lytterne, hvorfor skal lytterne høre på NRK?