En by i England Foto: Pixabay
Radionyheter

UK: Suksess å droppe lokalt innhold

Det er ikke politisk korrekt hverken i Norge eller Storbritannia, men britene mener at det er en suksess å gjøre lokale radiostasjoner om til nasjonale nettverk, med visse forbehold. 

Bauer, som nå er Europas største radiokonsern, har nylig kjøpt opp rundt 50 lokale stasjoner i England i både store og små byer. Nå blir de fleste av lokalradioene en del av det nasjonale nettverket Greatest Hits Radio.

Av de oppkjøpte stasjonene er det bare 3 som forblir helt egne lokale varemerker, de andre kanalene vil mer eller mindre bare sende det samme nasjonale produktet. Noen få av disse vil fortsatt ha lokale programflater med egne programledere for å oppfylle konsesjonskrav, men ifølge Radio Today forsvinner 160 av 200 lokale programledere.

Men, denne store omorgansieringen følger samme trend som konkurrenten Global har blitt kjent for. De har i flere år kjøpt opp lokale stasjoner og gjort de om til å bli en del av deres nasjonale nettverk Heart eller Capital.

Selv om programmer og musikk styres sentralt er det fortsatt mange lokale nyhetsredaksjoner og selvsagt også lokalt annonsesalg.

– Radiobransjens tankegang er at den lokale nyhetsoppdateringen med trafikkmeldinger er det som verdsettes av lytterne og at de ikke er like opptatt av at programlederen bor i nærmiljøet. Det skriver media editor i The Guardian, Jim Waterson.

Han fortsetter med å slå fast at denne konsolideringen av lokale stasjoner har vært en suksess fordi det har gitt økt radiolytting, men det har gått på bekostning av lokale stemmer og lokale jobber, noe som bekymrer en del politikere.

Et annet problem er at programledere som mister jobben har veldig liten sjans til å få en ny jobb lokalt ettersom mange små eller mellomstore byer bare har en lokal radiokonsesjon.

Utviklingen i Storbritannia er ikke helt ulik den som har skjedd flere ganger i Norge, i en litt annen målestokk.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar