Illustrasjon FOTO: Pixabay
Radionyheter

Telenor ga Radio Nordkapp feil svar

Telenor har avgitt svar til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet i saken der Radio Nordkapp fikk beskjed om at Telenor ikke ville reparere fasttelefonene. 

Norges nordligste lokalradio sendte en formell klage til Nkom etter at det i lengre tid har det vært kraftig klikking på fasttelefon for næringslivet i Storgata i Honningsvåg. Dette gjør det problematisk å snakke i telefonen og går spesiellt utover Radio Nordkapp:

– Det er problematisk med dårlig lyd på telefon linjene når vi gjør telefon intervju eller vinnerne ringer inn på radiobingo, sier kringkastingssjef Raymond Elde.

Telenor har opplyst til sine kunder at de må gå over til mobil og selskapet vil ikke reparere feil på fasttelefon lengre.

Nå har saken havnet hos Nkom som har bedt Telenor om en forklaring og det svaret viser at Telenor skulle ikke avvist Radio Nordkapp da lokalradioen fikk feil på fasttelefonen før jul.

Telenor opplyste kunder i Honningsvåg om at feilen ikke ble rettet fordi kobbernettet skal nedlegges. Feilen skyldes ikke feil i telefonsentralen eller kobbernettet, men var på forbindelsen ut fra Honningsvåg.

-Telefonlinjen til Radio Nordkapp ble rettet 28. november 2019. Feilmeldingen fra kunden skulle ikke vært avvist da det viste seg at det var feil på et overliggende samband.  Telenor beklager at det tok noe tid før feilen ble rettet, har Telenor skrevet i en e-post til Ncom.

– Det er umulig få snakke med et levende menneske i Telenor, bare telefonsvarer og chatt. Via chat har jeg fått beskjed om å gå over til mobil. Kobberlinjene blir ikke reparert, fortalte Elde til lokalradio.no da saken kom opp.

Han påpeker at Radio Nordkapp har beredskapsavtale med offentlige myndigheter og Repvåg Kraftlag og mener at beredskapen blir dårligere uten fasttelefon:

– Når uværet herjer og vi er på lufta med beredskapsradio så svikter mobiltelefon og strømmen. Dermed kan fasttelefon mange ganger være eneste mulighet, sier kringkastingssjefen.

– Det er ikke bra at en tjeneste vi betaler for ikke blir levert. Så lenge det er summetonen må de reparere feilene, mener lederen for Radio Nordkapp.

– Det er ekstra beredskap å ha fasttelefon hvis mobil og internett svikter, sier Elde.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar