Hilde Apneseth Foto: The Beat / Radio Metro
Radionyheter

The Beat også på lufta i Bergens-området

Metro-gruppen satser på større FM-dekning også for sin “ungdoms-kanal” og er nå å høre også i Bergens-området. 

The Beat Bergen ble lansert i det stille i Vestland fylke i januar. Den er å høre på FM 105,8 i Bergens-området og har god dekning mange steder, men er ikke så bra i Bergen sentrum. Årsaken til det er at Stortinget vedtok et forbud mot kommersiell lokalradio på FM i storbyene. Konsesjonen som nå sender The Beat er utenfor det såkalte slukkeområdet.

The Beat er det nest største merkevarenavnet til Metro-gruppen, som man kan høre i Oslo-området og andre steder på Østlandet. Stasjonen ble også lansert i Trondheim i fjor.

Dette er en ren musikk-kanal og kalles gjerne ungdoms-stasjonen i Metro-gruppen, men daglig leder Hilde Apneseth forteller at de har lyttere helt opp til 50 år.

–  Det er dagens popmusikk, med artister som veldig mange setter stor pris på, forteller Apneseth om formatet på stasjonen.

– Vår strategi er å utnytte de FM-mulighetene vi kan få tak i nå i dette vinduet frem til neste konsesjonsperiode, fordi det er mye som tyder på etter 2022 blir det ikke utdelt noen nye FM-konsesjoner, forteller Metro-sjefen om hvorfor de satser i Bergens-området også. Hun håper at konsesjonsvilkårene vil bli bedre i neste konsesjonsperiode enn det de er nå.

– Og så er det også slik at Bergen er en by uten god FM-dekning og den er veldig etterspurt hos mediebyråene og annonsørene, forteller Apneseth til lokalradioene. Det finnes noen nisjeradioer i Bergen samt noen lokalradioer på DAB, men de har ikke så mange lyttere, forteller hun.

The Beat Oslo/Akershus er nummer to på lista over landets største lokalradioer og Apneseth forteller at kanalen bidrar med gode lyttertall og selges som en del av pakka til annonsørene.

I tillegg til FM-frekvensene er The Beat også tilgjengelig på nett og på DAB i en rekke områder i Norge.

 

Tags

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar