TONO har fått pepper fra flere lokalradioer de siste dagene, for det flere synes er urettferdig høye krav for å spille musikk. TONO ved Willy Martinsen forklarer hvordan lokalradiotariffen fungerer.
– Lokalradioer er viktige for TONO og våre medlemmer. Musikk er viktig og har verdi for lokalradioene. TONO ønsker å bidra til bærekraftige lokalradioer, samtidig som det er vår jobb å sørge for at musikkskaperne får rimelig betalt. Det skriver musikkrettighetsorganisasjonen på sine egne hjemmesider.
– De siste dagene har det være flere medieoppslag om uenigheter mellom lokalradioer og TONO om betaling. TONO ønsker å være en god partner for lokalradioene, og synes det er beklagelig at vi har havnet i en slik situasjon.
På den bakgrunn forklare TONOs sine prinsipper på denne måten ( utdrag):
Hovedprinsippet for TONOs lokalradiotariff
TONOs tariffer baseres på at musikkskaperne skal ha rimelig betaling, og en rettferdig andel av de verdiene musikken skaper. Prinsippet er likt for alle som bruker musikk – enten det er strømmetjenester, konsertarrangører, lokalradioer og en rekke andre områder. Selve tilgjengeliggjøringen av musikk har også en verdi og en pris.
For lokalradioene innebærer dette at vi beregner 7,75 prosent av radiokanalenes inntekter, og deretter justerer vi satsen ned etter hvor mye av sendingene som består av musikk. Det vil for eksempel bety at om det er 65 prosent musikk i sendingene så mottar musikkskaperne 5 prosent av omsetningen.
Omsetning er hovedprinsippet for betaling. Så er det slik at noen radiokanaler har lave eller ingen inntekter, men kringkasting av musikken tilfører likevel verdi til kanalen. I slike tilfeller er ikke den omsetningsbaserte tariffen egnet til å gi rimelig betaling for musikkrettighetene. Da benyttes en minimumsats. Denne baseres enten på nedslagsfelt for kringkastingen eller dokumenterbart antall lyttere.
For lokalradioer tar minimumsprisen utgangspunkt i det opphavsrettslige prinsippet om «tilgjengeliggjøring for allmennheten». Ved radiokringkasting er det et objektivt kriterium å ta utgangspunkt i hvem, og hvor mange, musikken tilgjengeliggjøres for.
En radiokanal som eksempelvis kringkaster til en norsk småby på 38 000 innbyggere betaler 10 kroner per musikktime, mens en radiokanal som kringkaster til en befolkning på 117 000 innbyggere via DAB betaler 39 kroner per musikktime.
– TONO jobber hele tiden med å se hvordan vi kan tilpasse oss samfunns- og markedsutviklingen. Vi har over lengre tid jobbet med å se på hvordan vi kan videreutvikle og modernisere lokalradiotariffen. Her ser vi blant annet på trappetrinnsmodellen, for å finne smidigere overganger prismessig med tanke på størrelsen på lyttertallene. Vi har vært i dialog med Norsk lokalradioforbund om dette siden august i fjor, skriver organisasjonen på sine hjemmesider.
NB: Denne saken er et utdrag av hva TONO selv har skrevet på tono.no. Vi anbefaler å lese hele utredningen på tono.no