Lokalradioene i Innlandet gikk med et stort underskudd i fjor. Men, ledelsen har en forklaring på det dårlige resultatet og har stor tro på fremtiden.
Ifølge det offisielle regnskapet var underskuddet ( årsresultatet ) på 1,2 millioner kroner i 2022 for Lokalradioene i Innlandet AS. Året før var det et lite overskudd på 36 000 kroner.
Men, ser man på driftsresultatet ser det vesentlig bedre ut, selv om det fortsatt er et betydelig underskudd på 471 000 kroner. Slike store regnskapsmessige forskjeller mellom driftsresultat og årsresultat har gjerne en konkret forklaring.
– Størsteparten av underskuddet er nedskriving av aksjeverdien i Radio Kongsvinger AS som følge av en planlagt fusjon i 2023. Det forklarer daglig leder Bjørn-Martin Brandett.
Øvrig underskudd er særlig knyttet til økte kraftpriser, ekstra mange utbetalte lykkepottgevinster og generelle prisøkninger i samfunnet.
Lokalradioene i Innlandet gjør det greit omsetningsmessig, med totale inntekter på 14,2 millioner kroner i 2022, mot 14,7 millioner kroner i 2021. Og 2023 ser foreløpig bra ut, forteller Brandett:
– Oppkjøpet av Radio Metro styrker salgsavdelingen, og mange nye annonsører har kommet til. Vi har gjort en justering av både blokk- og premiepriser på radiobingoen som har vært vellykket, og fokuset på å lage god innholdsradio i Innlandet gjør at lyttertallene holder seg svært godt, sier radiosjefen til lokalradio.no.
Brandett har tro på fremtiden både for Lokalradioene i Innlandet og for Radio Metro, som nå er eid av hans firma, men det er en ting han reagerer kraftig på:
– Så er det blodig urettferdig at lokalavisene vi konkurrerer på innhold mot får servert millioner av kroner i pressestøtte, mens det vi får på bordet er solide kostnader til musikkvederlag og distribusjon. Uten muligheter for opplagsinntekter. Jeg håper snart politikerne våkner og ser hvor grådig urettferdig premissene for å drive med lokaljournalistikk i distriktsnorge er, sier han.
– Skal vi klare å henge med må vi tenke større. Sammenslåingen av Lokalradioene i Innlandet AS og Radio Metro AS gjør at vi kan lage mer radio for en rimeligere penge, og at vi får et større nedslagsfelt for våre annonsører. 2022 ble krevende, men vi la en plan som ser ut til å fungere. Jeg ser positivt på fremtiden, men ting kommer ikke av seg selv i lokalradiobransjen. Det krever beinhard jobbing, avslutter Brandett.