Radio Grenland opplevde en solid økning både i omsetning og overskudd i fjor. Nå ansetter lokalradioen flere medarbeidere.
Radio Grenland AS hadde et resultat før skatt på 935 000 kroner i 2018. Det er nesten tredobling fra året før, da overskuddet var på 376 000 kroner.
Samtidig øker omsetningen kraftig, fra 5 875 000 kr i 2017 til 6 719 000 kr i 2018. Det er en økning på inntektene på nesten 850 000 kroner på bare ett år.
– Radio Grenland har vært en sunn og stabil lokalradio over mange år med medarbeidere som har lang erfaring og høy kompetanse, kombinert med økte lyttertall og generell interesse for lokalradio har gjort at 2018 ble ett godt år for Radio Grenland, forteller daglig leder Geir Friberg.
Den positive trenden fortsetter i 2019 og lokalradioen går nå til det skritt å ansette flere medarbeidere:
– Vi opplever faktisk enkelte perioder som så hektiske at vi ikke har kapasitet til å rekke over alle. Så vi ser positivt på fremtiden og utvider markedsavdelingen med en person og satser enda mer på lokal redaksjonell tilstedeværelse, sier Friberg.
Han forteller at lokalradioen har satset sterkt det siste året med økt distribusjon på FM og lokalradioen har sakte bygget opp ett lokalt DAB-nett med bedre og bedre dekning.
– Samtidig som vi over tid har lagt flere ressurser i program avdelingen. Vi opplever også at RadioPatruljer og eventer er en populær kombinasjon med radio og samspillet med lytterne og det er nok der vi har økt mest. Det krever mer tid og ressurser. Men har også gitt oss mer tilstedeværelse i lokalmarkedet, forteller radiosjefen.
Geir Friberg er også daglig leder for Radio Tønsberg, som har gode lyttertall men ikke like stor økonomisk suksess som Radio Grenland. Men, etter et par år med underskudd ble det pluss i 2018 på 52 000 kroner også i Tønsberg. Omsetningen økte 230 000 kroner til 3 092 000 kr.
– I Vestfold har vi vært flinke til å utnytte relativt få ressurser til å lage bra lokalradio med enda mer fokus på tilstedeværelse samtidig som vi har fått god drahjelp fra kolleger og samarbeidspartnere til å lage enda bedre radio uten nødvendigvis å bruke mer penger. Stabil stab over tid kombinert ett marked som har vært villig til å bruke mer penger på annonser hos oss. Vi er rett og slett blitt mer effektive og attraktive, forteller Friberg om Radio Tønsberg.
Det er ikke bare lokalmarkedet som nå har fått øynene opp for lokalradio i Vestfold og Telemark:
– Vi ser også at flere og flere nasjonale og semi nasjonale annonsører velger lokalradio nå enn før og dette kommer hele vår organsisasjon til gode gjennom mer satsning på produktet og bedre dekning på flere plattformer. Men vi må påpeke stabile rammevilkår for lokalradioen på FM vil være alfa omega for å ha en levedyktig lokalradiobransje og lokalradio i Vestfold og Telemark også i fremtiden, avslutter Friberg.