Medietilsynet skal fordele 21,5 millioner kroner i innovasjonsstøtte i 2023, og åpner nå for søknader. Støtteordningen skal stimulere til redaksjonell, innholdsrettet innovasjon og lokalradio er i målgruppen.
– Innovasjonsstøtten skal gjøre det lettere å digitalisere og drive innovasjon, særlig for små, lokale nyhets- og aktualitetsmedium, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Forskriften for innovasjonsstøtte er revidert, slik at flere medium i fagpressen fra 2023 får muligheten til å søke om støtte.
I tillegg får små, lokale nyhets- og aktualitetsmedium en høyere støtteandel. Fra å få støtte på inntil 50 prosent av kostnadene til prosjektet kan de nå få dekt inntil 75 prosent av kostnadene ved prosjektet.
– Vi ser at kravet til egenandel tidligere har vært for høyt for de minste lokale mediene, som kanskje også er de som trenger støtten mest. Derfor er det nå fint at de kan få dekket en større andel av kostnadene, sier Sekkelsten.
Årets søknadsfrist er 24. februar 2023
Støtteordningen skal fremme journalistisk innovasjon og digitalisering i media.
– Det kan for eksempel være redaksjonell, innholdsrettet innovasjon, prosjekt som stimulerer til deling og samarbeid, eller tiltak som kommer minoriteter og grupper som ikke aktivt selv søker nyheter, til gode, sier Sekkelsten.
Et nytt fagutval kommer med forslag til hvordan innovasjonsmidlene skal fordeles i år. Det nye utvahlet består av leder Geir Terje Ruud (konsulent), Ragnhild Olsen (førsteamanuensis OsloMet), Geir Håbesland (rådgiver i innovasjonsprosesser), Hilde Dypaune (bedriftsrådgiver) og Pål Lomeland (daglig leder Norsk Lokalradioforbund) og varamedlemmer Eivor Jerpåsen (direktør innholdsutvikling Amedia), Magne Kydland (kommunikasjonssjef) og Merete Lillesand (spesialkonsulent).
Medietilsynet tar sikte på å behandle ferdig søknadene i mai 2023.