Tomm-Espen Kroken begynner i ny jobb som programsjef hos Metro Sounds etter flere år som programleder i Radio 1, Radio Norge og hos P4-gruppen.
– Jeg er veldig glad for at vi har klart å kapre Tomm-Espen Kroken som vår nye programsjef, sier Hilde Apneseth, adm.dir. i Metro Sounds.
Tomm-Espen Kroken starter i sin nye stilling som programsjef hos Metro Sounds 1 juni. Han skal jobbe målrettet sammen med selskapets redaksjon for å utvikle og forbedre innholdet i selskapets underholdningsprodukter.
Hovedfokus blir Metro Sounds største merkevare som er Radio Metro, men han vil også ha et overordnet ansvar for innholdet i bedriftens øvrige radiokanaler, podkaster og nye digitale satsingsområder.
– Det er en klisjé, men jeg sier det likevel. Dette er en unik mulighet for min del etter tretti års erfaring med faget. Det er utrolig spennende å kunne føre Metro-arven videre i samarbeid med Hilde og ansvarlig redaktør og radiolegende Svein Larsen, sier Tomm-Espen.
Tomm-Espen Kroken går fra to internasjonale mediekonsern, til et mindre norskeid underholdningsselskap:
– Jeg tar med meg erfaringen fra mange, mange år i store konsern, og går tilbake til det lokale og nære som er det radio egentlig handler om for veldig mange. Vi må være noe annet enn Spotify for å holde oss relevante for lytterne i fremtiden.
Tomm-Espen har alltid vært veldig opptatt av det gode innholdet og de sterke personlighetene på radio, og mener bestemt at dette må få mer plass enn dagens kommersielle nasjonale radiokanaler tillater. Sånn sett er Radio Metro en kanal helt etter hans radiohjerte. Nå skal han teste sine ideer i praksis som leder av redaksjonen til Metro Sounds.
– Vi må få frem det beste i folk og la dem skinne. Det er viktig å la folk bli hørt, og la dem i størst mulig grad gjøre det de synes er gøy. Radio er fryktelig mye glede. De som kommer inn i radio nå, og lyd, gjør det fordi de har en kjærlighet for denne delen av mediefaget. Det er viktig med medbestemmelse, og at de ansatte blir møtt på egne premisser. Men når det er sagt, så er det jo til slutt programsjefen som må ta den endelige avgjørelsen, sier Tomm-Espen Kroken med et stort smil.
Radiosjef Hilde Apneseth forteller at det har vært tøffe tak for Metro under pandemien, da de måtte nedbemanne kraftig for å overleve, men nå ser fremtiden lysere ut:
– I år har vi ansatt bl.a. DJ Howard, kjent fra P3, og Kash som er best kjent fra NRK Barne-TV, som nye programledere på Radio Metro. Det føles utrolig deilig å kunne se fremover igjen, og ikke minst er det en lettelse at våre redaksjonelle medarbeidere endelig skal få den oppmerksomheten de fortjener fra en dedikert og meget kompetent programsjef.