Metro er lokalradioaktøren som er mest aktiv på det digitale lydmarkedet. Ikke bare satser Metro offensivt på podkast, på landsmøtet i mars får du også høre om gamification for lokalradio.
Hvordan kan digitalisering og gamification være relevant for norske lokalradioer? Kreativ Leder i Metro Sounds, Jan Ivar Wolstad tar deg med på en digital reise for å vise at fremtidens radio ikke er avhengig av tradisjonelle kringkastingsplattformer.
Slik låter invitasjonen til sesjonen: «OnePlay – Digital underholdning møter tradisjonell radio». Sesjonen finner sted torsdag 10. mars kl 15.00:
– Det er blitt sagt at hver dag dør en analog radiolytter, og en ny digital bruker blir født. Lytting til det klassiske radioapparatet er kanskje på vikende fromt, men LYD er så absolutt ikke dødt! Det handler om å forberede overgangen til digitale tjenester, og ta kontroll over lytterne dine før det er for sent.
Tjen penger på podkast
Du kan også lære mer om Metros satsing på digitale lydtjenester i sesjonen: «Hvordan tjene penger på podkast?» Daglig leder i Metro Sounds, Hilde Apneseth vil fortelle deg mer om:
– Podimo og Schibsteds Podme kjøper ut de store podcaststjernene fra NRK, og legger innholdet bak betalingsmur. Det investeres mye penger i kampen om lytternes oppmerksomhet. Det finnes en podcast om absolutt alt og mindre aktører forsvinner som oftest i mengden. Alle som har prøvd å lage Podcast vet at det er vanskelig å komme opp på et nivå der man kan selge reklame på antall lyttere.
Metro Sounds har produsert Branded Podcasts på vegne av sine kunder siden 2019. Våren 2022 har Metro tatt konseptet ett stort skritt videre med lanseringen av podcastbyrået Gjenklang. Branded Podcast kan bli en suksess tross moderate lyttertall og lav kjendisfaktor.
Denne sesjonen er satt opp lørdag 12. mars kl 12.00.
Her kan du lese mer om årets radiokonferanse