• English
  • Finn din lokalradio
  • Kontakt oss
søndag 29. januar 2023
  • Logg inn
Norsk Lokalradioforbund
Lokalradiokonferansen
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til Medlemsportalen
Søk om Pressekort
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
Ingen resultater
Se alle resultater

Solid reklameår for radio

blank Av Kyrre Dahl
13.01.2023
i Ukategorisert
A A
Tydeliggjør kriterier for lokal DAB

Illustrasjon. Foto: Gunstein Myre/Nkom

181
VISNINGER
Del på FacebookDel på Twitter

Radio er en av reklamevinnerne i 2022, mens podkast skuffer. Det kommer fram i Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.  Blant annet gikk annonseomsetningen på sosiale medier og TV tilbake, mens den økte på radio. 

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen er oppdatert og tallene for reklameåret 2022 er klare. Året endte med kun marginal vekst på 0,3 % sammenlignet med året før.

Kraftig nedgang i reklameomsetningen, både i november og desember, spiste opp den optimistiske inngangen på året, og resulterte i at omsetningen via mediebyråene endte knappe 33 millioner over 2021.

– I både første og andre kvartal 2022 akkumulerte reklamemarkedet en positiv vekst på til sammen 7 % mot samme periode året før. Det tilsvarte en økning i reklameomsetning med 318 millioner. I andre halvår har omsetningen falt betraktelig og ender 6 % bak 2021. Det betyr at den solide inngangen på året ble spist opp, og totalt ender vi 2022 med kun en marginal vekst på 0,3 %. Dette er en tydelig korrelasjon til usikkerheten vi ser i markedet for øvrig, sier daglig leder i Mediebyråforeningen Kristin Brimi i en pressemelding.

Til tross for «flat» reklameomsetning er det likevel variasjoner mellom mediekanalene som er verdt å merke seg. For selv om det har vært et krevende 2022 for mange, er det også kanaler som har levert et fantastisk år.

Radio har levert et solid reklameår og vokser med 5,2 %, som utgjør 21,2 millioner kroner. Podkast viser en tilbakegang på 0,7 %, og med lave omsetningstall er dette på linje med året før. Vi har med andre ord ikke sett betydelig utvikling på den kommersielle siden av podkast i året som gikk, skriver Mediebyråforeningen.

Digitale medier utgjør 43,2% av den totale reklameomsetningen som går via mediebyråene. Digitale medier isolert går tilbake 0,9 %, som tilsvarer en reduksjon i digital omsetning på 38 millioner, sett opp mot 2021. Display har den største nedgangen med 26,5 millioner, tilsvarende 1,5%.

Sosiale medier går også tilbake med 1,6 %, reklameåret sett under ett. Det er en reduksjon fra året før på 17,7 millioner. Dog er det viktig å merke seg at sosiale medier hadde et formidabelt 2021 og det var ventet at vekstkurven ville avta. Totalt er omsetningen via mediebyråer i sosiale medier hele 1,107 milliarder, et fantastisk år som bare er slått av 2021.

2022 viser også at TV har lagt bak seg et krevende år, med en samlet tilbakegang på 2,9 %. Det er en nedgang i omsetning på 99 millioner fra året før. Samlet har TV 33,2 % av den totale reklamekaka, en nedgang fra 34,4 % året i forveien.

Kino er mediekanalen som vokser mest sammenlignet med året før, målt i prosent. 2021 var et ekstremt krevende år for kinoene og nå viser omsetningen lysere tider. I 2022 ble det omsatt reklame på kino for 133,6 millioner, som var en vekst på 62,5 % fra året før.

– Vi har lagt bak oss et år med store endringer, opp- og nedturer, sier Kristin Brimi. Reklameåret som startet solid, har blitt tydelig påvirket av markedskonkunkturene og en volatil økonomi. Folk flest har kjent på svekket kjøpekraft og annonsørene har opplevde usikkerhet. Det hviler også en usikkerhet for hvordan markedet vil utvikle seg fremover, men kanskje er det grunn til å tro at vi snart er over «kneika», at svingningene vil flate mer ut og at vi går et mer forutsigbart år i møte, avslutter Brimi.

Her kan du følge med på Mediebarometeret

Tallene viser netto inrykket medieomsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.

 

Emneknagger: Radioreklame
Forrige innlegg

Hvordan unngå å bli hacket

Neste innlegg

Gjør comeback etter 15 års radiostillhet

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Relatert innhold

Lokalradioene i Innlandet overtar Radio Metro

Lokalradioene i Innlandet overtar Radio Metro

Av Kyrre Dahl
27.01.2023
Gramo etterlyser opplysninger for 2016

VIKTIG: Husk å rapportere musikk til Gramo

Av Kyrre Dahl
27.01.2023
Neste innlegg
Gjør comeback etter 15 års radiostillhet

Gjør comeback etter 15 års radiostillhet

Fått med deg disse sakene?

  • Lokalradioene i Innlandet overtar Radio Metro

    Lokalradioene i Innlandet overtar Radio Metro

    66 delinger
    Del 26 Tweet 17
  • Vil gjerne ha flere medarbeidere

    54 delinger
    Del 22 Tweet 14
  • Gjør comeback etter 15 års radiostillhet

    108 delinger
    Del 43 Tweet 27
  • VIKTIG: Husk å rapportere musikk til Gramo

    41 delinger
    Del 16 Tweet 10
  • Mener det er riktig å identifisere kommunen

    46 delinger
    Del 18 Tweet 12
  • Stadig flere oppdrag for GLR

    55 delinger
    Del 22 Tweet 14
  • Lokalradio Topp 15, 4. kvartal 2022

    63 delinger
    Del 25 Tweet 16
  • Radiolyttingen økte litt i fjerde kvartal

    50 delinger
    Del 20 Tweet 13

Samarbeidspartnere

Delta Meccanica : Brand Short Description Type Here.
Diggo : Brand Short Description Type Here.
Jutel Oy : Brand Short Description Type Here.
Institutt for journalistikk : Brand Short Description Type Here.
SOB : Brand Short Description Type Here.
DB : Brand Short Description Type Here.
LAWO : Brand Short Description Type Here.
Bredengen : Brand Short Description Type Here.
Micronet : Brand Short Description Type Here.
Boradcast Store : Brand Short Description Type Here.
Tono : Brand Short Description Type Here.
Gramo : Brand Short Description Type Here.
Soundware : Brand Short Description Type Here.
Lydrommet : Brand Short Description Type Here.
Paneda : Brand Short Description Type Here.
Kantar : Brand Short Description Type Here.
Tinex : Brand Short Description Type Here.
logo_nlr_vert

NO 961 128 641 MVA
Tollbodgata 2, 4611 Kristiansand

Telefon: +47 22 40 27 20
E-post: post@lokalradio.no

Norsk Lokalradioforbund er en medlemsbasert interesseorganisasjon for lokalradioer i Norge, Vi organiserer over 130 lokale radiostasjoner og har medlemmer i alle landets fylker. Våre medlemsstasjoner er av ulik størrelse, og opererer både i det ideelle og det kommersielle radiolandskapet. Vår viktigste oppgave er å arbeide for gode og stabile rammebetingelser som sikrer en sterk, varig og lønnsom bransje.

Vi ble stiftet i 1982 og er medlem i Norsk Presseforbund. Forbundet har kontor på Pressens Hus i Oslo og i Kristiansand.

Ansvarlig redaktør: Pål Lomeland
Webredaktør: Kyrre Dahl

Personvernerklæring

Ingen resultater
Se alle resultater
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • Medlemsportal
      • Radiotjenester
      • Medlemsverktøy
      • Bransjestatistikk
      • Lytterdokumentasjon
      • Kunnskapsbase
      • Digitalportal
      • Fordelsprogram
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til medlemsportal
Gå til konferanseportal
Søk om pressekort
Finn din lokalradio

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Vi bruker cookies for statistikk og for å forbedre brukeropplevelsen. Dine data deles ikke med tredjepart. Ved å fortsette godkjenner du vår personvernerklæring.